Merrill Miller bol už známou manažérskou osobnosťou, keď muv roku 2012 americký magazín Mornigstarudelil prestížny titul CEO roka. Pätnásť rokov riadil spoločnosť National Oilwell Varco apod jeho vedením sa stala dominantným dodávateľom pre morské ropné plošiny. Za kľúčový faktor úspechu označil schopnosť firmy rýchlo zareagovať na príležitosti, ktoré vtedy ponúkol trh, najmä vlnu generačnej obnovy starnúcich vrtných zariadení. Pred konkurentami získala náskok vďaka novému konceptu riadenia, založenému na skracovaní priebežných výrobných časov – Quick Response Manufacturing (QRM).
Kustomizácia mení výrobu
Koncept QRM dnes uplatňuje viacero amerických firiem ako Ford, Harley-Davidson, Hewlett Packard, IBM či John Deere . Je odpoveďou na postupné zmeny v zákazníckom správaní, ktoré sa začali v poslednej dekáde minulého storočia. Záujem o masovú produkciu opadá a zákazníci požadujú kustomizované výrobky, prispôsobené ich individuálnym predstavám. V roku 1980 vystačil model Toyota Corolla s ponukou dvoch motorov, tromi typmi karosérie a dvoma stupňami výbavy. Dnes si môže zákazník vyberať z niekoľkých stoviek kombinácií.
Quick Response Manufacturing (QRM) Masterclass
Koncept QRM vytvoril Rajan Suri, emeritný profesor priemyselného inžinierstva na univerzite vo Wisconsin-Madison. V roku 1993 založil Centrum pre Quick Response Manufacturing. Združuje okolo tristo významných amerických firiem, ktoré v spolupráci s univerzitou vyvíjajú a zavádzajú stratégie QRM.
Rajan Suri 19. mája po prvýkrát navštívi Slovensko. Denník SME v spolupráci s inštitútom CEIT v Žiline pripravil výnimočný workshop, na ktorom podrobne vysvetlí stratégiu QRM a jej uplatnenie v praxi. Dozviete sa, ako tento nástroj dokáže skrátiť výrobné časy o 80 až 90 percent, znižuje náklady o 15 až 20 percent a výrazne zlepšuje kvalitu. Workshop sa uskutoční v hoteli Raddison Blu Carlton v Bratislave.
Kustomizácia posúva výrobu z veľkých sérií s niekoľkými hlavnými produktmi k flexibilnej produkcii s malými objemami, no širokým sortimentom. Tu tradičné postupy zlyhávajú, pretože neumožňujú rýchlo reagovať na zmeny. Riadenie je zložité a aj riešenie bežných problémov časovo náročné, tlak na efektivitu núti vyrábať čo najväčšie série, čo spomaľuje reakciu na požiadavky zákazníkov, spôsobuje hromadenie a zastarávanie zásob. Problém je tiež udržať vysokú kvalitu.
Čas ako konkurenčná výhoda
Vo výrobe 21. storočia sa stal čas rozhodujúcou kategóriou. Koncept QRM firmy učí, ako tento trend využiť. Prvým krokom je analýza výrobného procesu z hľadiska priebežných časov a identifikácia všetkých kritických miest, ktoré vedú k predlžovaniu dodacích lehôt.
Dôraz na čas mení aj organizáciu výroby. Základným prvkom je výrobná bunka, schopná flexibilne a rýchlo reagovať na požiadavky. Vertikálne riadenie je nahradené samostatným rozhodovaním, pričom bunka má všetky dôležité kompetencie. Po prijatí úlohy sa tím sám rozhodne, v akom poradí objednávku splní. Aj ľudia sú iní – namiesto vysokej špecializácie na jednu operáciu vedia zvládnuť viacero úloh. Hlavným kritériom pre funkciu buniek je čas a tomu sa prispôsobujú aj ďalšie procesy, ako sú materiálové toky, nákup či vývoj nových produktov.
Príbeh National Oilwell Varco ukazuje, že koncept QRM je vhodný najmä pre malosériovú a kusovú výroby. Každé vrtné zariadenie bolo jedinečné a parametrami zodpovedalo potrebám konkrétnej ropnej plošiny. QRM sa však rozširuje sa aj v odevnom priemysle, kde treba modely z prehliadkových mól dostať čo najskôr na pulty obchodov alebo vo farmaceutických firmách, aby sa lieky dostali rýchlo k pacientom. V budúcnosti by mohla bunková výroba v spojení s inteligentnými technológiami nahradiť veľkosériové klasické montážne linky. Automobilka Audi už predstavila takúto víziu Smart Factory 2035 .
V uplynulých dvoch dekádach prešli výrobné firmy dôležitými zmenami. Zažili vlnu drastického znižovania nákladov, vzápätí prišli požiadavky na vysokú kvalitu. Dnes pribudol ďalší životne dôležitý faktor – čas. Evolúcia biznisu uprednostní len pružné, flexibilné a adaptabilné firmy.